Overzicht
Hierbij een overzicht van verschillende onderwerpen en thema's die ik behandel/ga behandelen:
- Voorbereiding, research, planning, uitrusting (ouders/verzorgers/lerare(sse)n/zelf studeerders)
Voorbereiden begint bij jezelf! Ben je er klaar voor om een onvergetelijk avontuur aan te gaan? Één waarover je een geheel leven doet? Goed dan! Ga op zoek naar wat je interesseert, wat je aandacht trekt. Kijk naar de mogelijkheden om meer te weten te komen over dit onderwerp. Zoek materialen of activiteiten die te maken hebben met het onderwerp en ga steeds verder totdat je te weten komt waar je naar zocht! Zo ben ik van start gegaan! En zo ga ik ook elke keer weer van start!
Elke dag is een nieuwe dag met nieuwe avonturen en elke dag valt er wel iets nieuws te ontdekken! Als men elke dag een steentje mee zou nemen dan zou aan het eind van de maand het gewicht aardig zijn toegenomen! Laat staan hoeveel men er zou hebben na een jaar! Zo geldt dat ook voor kennis. Elke dag iets geleerd, betekent weer wat meer in je wolk van kennis!
Help je anderen? Dan kun je ook het bovenstaande toepassen en het avontuur samen aangaan!
Veel kun je tegenwoordig vinden op internet, via bijvoorbeeld Google. Ook kun je andere zaken gebruiken zoals woordenboeken, encyclopedieën, de atlas of andere boeken bij bijvoorbeeld de lokale bibliotheek. Ga je een museum of dierentuin bezoeken dan is een aantekeningen boek bijvoorbeeld ook erg handig. Zo kun je alles wat je leert of ziet tekenen en/of opschrijven en heb je de aantekeningen voor later. Een fotocamera om bepaalde zaken vast te leggen en je kunt een geheel werkstuk maken.
Vergeet niet te denken aan je extra uitrusting als eten en drinken voor onderweg! Ik wens je veel succes!
- Zelfredzaamheid
In het leven dat wij kennen in Nederland is het gewoon dat een kind de eerste jaren bij zijn/haar ouders is, op latere leeftijd gaat deze naar de creche of peuterspeelzaal, dagverblijven en uiteindelijk naar de basisschool waar het mag groeien naar het Middelbaar Voortgezet Onderwijs en waarna het een Beroeps Opleiding zal gaan volgen. In de tussentijd hebben de meeste ouders het één en ander verteld over hoe men zichzelf staande houdt in deze samenleving.
Tijdens deze reis leert men meer van school dan waar het leven thuis om draait. De verzorging wordt er niet uitbundig in behandeld, of de zaken rondom een goede relatie. In de praktijk ziet men ook veel jongeren strijden om een goede positie, dan er één in te nemen als een volwaardig persoon. Veelal wordt er thuis niet veel gesproken over zaken omdat ze ervaren worden als iets dat men leert met de tijd, of door te doen, wat zeker ook waar is.
Vele brugklassers begeven zich in een omgeving die vaak stressvol en beangstigend is. Vele krijgen stress vanwege de toetsen en examens, zowel op de basisschool als de gehele leerweg, en steun en hulp zijn soms niet altijd even makkelijk te krijgen. Zeker als het gaat om maat werk.
Waar is de kennis gebleven om te luisteren en te leren naar en van iemands eigen lichaam, en naar de behoefte naar wat hij/zij verlangt? En wellicht zelfs een woord van waarom. Zelfs ouders hebben vaak genoeg wat steun in de rug nodig. Hierbij een een steuntjes in de rug niet verkeerd. Een persoon waar je mee kan praten op een open basis en een respectvolle omgang. Om antwoorden te krijgen op vragen en ervan te kunnen leren. Ook het leren vragen is al een leerdoel op zichzelf.
- Lichaam, gezondheid en zelfverzorging
Ook hier is genoeg over te vertellen, vaak wordt het globaal en algemeen behandeld. En wellicht maar alleen op specifieke periodes (de puberteit) en onderwerpen (seksuele voorlichting). Terwijl we toch echt elke dag met ons lichaam, onze gezondheid en het verzorgen ervan te maken hebben. Er diep op in gaan is op een school vaak eenzijdig omdat het maar een bepaalde tijd van de dag inneemt. De ouders worden hier meer voor aangekeken. Maar toch vindt ik dat er het één en ander toch open behandeld zou kunnen worden als men maar wilt.
De verzorging van tanden, haar en huid is een normale zaak. Maar wat nou als je je niet geheel lekker voelt in je lichaam? Waarom zijn jongens en meisjes anders? Waarom kunnen vrouwen zwanger worden en mannen niet? Hoe ga je om met ouder worden? Er is genoeg om te weten. Een woordenboek en encyclopedie zijn dan van onschatbare waarde.
- Voedsel
We eten immers elke dag, en wat gebeurt ermee? Waar komt het vandaan? Hoe komt het in huis? In de winkel? Hoe groeit het? Een fotoboek is zeker een goed idee hiervoor!
Zo kun je meer leren over wat je het beste kunt eten voor bijvoorbeeld bepaalde sporten, of leren wat je lichaam nodig heeft om "gezond" te kunnen zijn. Het leren om te gaan met voedsel. Kun je het eten? Moet je het wassen? Moet je het schillen? Moet je het snijden? Kun je het koken of bakken? Heeft het nog andere werkingen? Het gebruik van kruiden als bijvoorbeeld thee. Vitaminen die nodig zijn en voeding die je kunnen helpen in geval van het ziek zijn. Ook hier is een encyclopedie erg handig bij!
- Planten
Wat vinden wij in de natuur in en om ons heen? Er zijn vele boeken te verkrijgen en ook is een wandeling in de omgeving niet verkeerd om achter vele zaken te komen. Een museum of park is altijd een optie. Om meer te leren van de eigen omgeving raad ik aan een dagje rond te lopen en een dagje te fietsen. Een boekje (herbarium: gedroogd plantenboek) om bij te houden wat men zoal is tegengekomen is dan zeker niet verkeerd!
- Dieren
Ga buiten staan en zie vanzelf waar men overdag de dieren kan zien, zelfs snachts is dat goed mogelijk. Een kinderboerderij of dierentuin is altijd een optie. Om meer te leren van de eigen omgeving raad ik aan een dagje rond te lopen en een dagje te fietsen. Zo kun je bekijken wat er in de buurt te vinden is en wat er verder te vinden is. Een boekje om bij te houden wat men zoal is tegengekomen is dan zeker niet verkeerd!
- De weg vinden (reizen)
Zowel als de eigen mobiliteit als de kennis van de verschillende voertuigen en de mogelijkheden is een zaal dat men in de praktijk leert. Van kaarten tot aan het kijken naar de sterren. Er zijn tegenwoordig vele zaken die men hierover kan onderzoeken. Al is met lopend, met de fiets of met welk ander voertuig.
- Voertuigen
Wat kennis van het bouwen van voertuigen en de zovele zaken die door de jaren zijn gebouwd. Wonderbaarlijk! Er valt hierover genoeg te ontdekken, al staat men alleen al even op straat.
- Het klimaat
Een kwestie van beleven, voelen en wellicht een fotoboek. Een video van hoe het eruit ziet als de seizoenen veranderen en wat er gebeurd met de planeet. Er valt hier genoeg over te zeggen, maar ik zou zeggen ga het gewoon beleven! Dan komt men er zelf achter, wat men er allemaal over kan en wilt weten!
De verschillende vakken.
Ik heb maar één vak en dat is: 'De leer van het leven'.
Dit is niet te omschrijven in maar één vak of weg, ook geef ik geen les met maar één vak als hoofdzaak aangezien ik al vele malen heb gemerkt dat zelfs de gemoedstoestand een pad ernaast is en deze bewandeld men tegelijkertijd met zoveel andere. Dus hoe kan men onderscheidt maken in al dat? Ik vind het jammer en kies daarom om géén "vakken" te benoemen. Gewoonweg omdat ik de vrijheid wil geven om buiten de lijntjes te denken. Aardrijkskunde is niks zonder geschiedenis of biologie. Wiskunde is voor mij iets waar men kansen mee kan berekenen en is een noodzaak om bijvoorbeeld een leefbare en veilige omgeving in te denken en te bouwen, maar dat gaat niet zonder de kennis van constructie en bijvoorbeeld hout of andere materialen en dan zijn we dus weer terug bij een ander "vak".
Filosofie en psychologische zaken, mooi hoor al die termen, maar kan men al deze zaken ook onder brengen in één geheel? Waar is de grens? En is deze daadwerkelijk nodig? In mijn leven heeft het me geremd om me dieper tot zaken te richten. Zoals de Egyptische tomben en geschriften echt te bestuderen, van het gaan naar musea's tot het zoeken naar antwoorden in boeken en zoveel meer. Op school kreeg je maar een maand om dit aan te horen en in te zien. Al wat ik wou weten moest ik dan maar naast mijn studie gaan onderzoeken. Jammer als men daar juist zo van leert, maar het niet kan omdat er een systeem van algemeen leren is gebouwd. Tuurlijk is een algemene kennis een mooi begin, maar een naar maat geleverd werk is toch zoveel fijner. Een wild en avontuurlijke reis in plaats van achter het glas in een lokaal naar buiten starend, dromend van wat er achter de wolken plaatsvindt.
Zo geef ik ook les, van soms hak op de tak dan weer naar hetgeen waar we oorspronkelijk mee bezig waren. Ruimte om te dromen en even over iets anders te spreken, daarmee kan men later ook gaan inzien waar men nou echt iets aan heeft en of het wel zin heeft met hetgeen waar men mee bezig is door te gaan.
Ieder mens is anders. De leermethodes laten zich leiden als de rivieren die stromen door het landschap, uitstromend in de volle zee.
"Het avontuur bewandelend, wens ik een ieder succes met het volgen van zijn/haar pad!"
Maak jouw eigen website met JouwWeb